۱۸ آذر| حجت‌الاسلام محمد قمی در نشست انجمن فعالان محصولات آیینی اسلامی:

باید حلقه‌های زنجیره تولید تا مصرف را به هم متصل کرد

۱۸ آذر| حجت‌الاسلام محمد قمی در نشست انجمن فعالان محصولات آیینی اسلامی:

باید حلقه‌های زنجیره تولید تا مصرف را به هم متصل کرد

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نشست انجمن فعالان محصولات آیینی اسلامی گفت: باید حلقه‌های زنجیره تولید تا مصرف را به هم متصل کرد. ما می‌توانیم در حلقه اتصال به بازار مصرف نقش‌آفرینی کنیم.

باید حلقه‌های زنجیره تولید تا مصرف را به هم متصل کرد

 

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلییغات اسلامی، حجت‌الاسلام محمد قمی در نشست انجمن فعالان محصولات آیینی اسلامی که صبح روز سه‌شنبه 18 آذر در سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، مطرح کرد: با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای، باید نگاه واقع‌بینانه‌ای به تعاملات حاکمیتی داشت و از وعده‌های نشدنی پرهیز کرد. هنر اصلی مدیریت فرهنگی در شرایط فعلی، استفاده از ظرفیت‌های «ترویجی» و «اعتباربخشی» و «کمک به تکمیل زنجیره ترویج» به جای تکیه‌ صرف بر حمایت‌های مستقیم مالی است. باید حلقه‌های زنجیره تولید تا مصرف را به هم متصل کرد. ما می‌توانیم در حلقه اتصال به بازار مصرف نقش‌آفرینی کنیم.

 

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: بازار کشورهای همسایه و جهان اسلام فرصتی طلایی است که نباید از آن غفلت کرد. با همکاری وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، می‌توان مسیر حضور شما در نمایشگاه‌های بین‌المللی را هموار ساخت. نمونه‌ آن هم فرصت یکهزاروپانصدمین سالگرد ولادت پیامبر اکرم(ص) بود که ایران اسلامی به عنوان دبیر آن انتخاب شد. البته ظرفیت «شبکه تبلیغ» با شبکه عظیم مساجد، هیئات و مبلغین و... نیز باید در خدمت ترویج محصولات فرهنگی قرار گیرد. مهم‌ترین ظرفیت نهاد تبلیغ، توانایی در «ترویج» و «بازارسازی» است.

 

حجت‌الاسلام قمی در ادامه گفت: با توجه به اینکه بسیاری از ایده‌های خلاقانه فرهنگی به راحتی کپی‌برداری می‌شوند، سازوکاری برای «ثبت ایده» و حمایت از حقوق پدیدآورندگان‌تان ایجاد کنید تا سرمایه معنوی و خلاقانه‌ تولیدکننده هدر نرود. ما در حفاظت از مالکیت معنوی شما هر کمکی از دست‌مان بر آید دریغ نمی‌کنیم. پیگیری «مجوز ملی» برای تشکل‌های صنفی و ایجاد سازوکار «ثبت ایده» برای حفاظت از مالکیت معنوی آثار، از اولویت‌های حمایتی و البته از تکالیف فوریت‌دار شماست. نگاه به بازارهای منطقه‌ای و جهان اسلام برای صادرات محصولات فرهنگی، راهگشای بسیاری از مشکلات اقتصادی این حوزه خواهد بود البته شرط بقا در این بازار، عبور از کارهای کلیشه‌ای و توجه ویژه به «خلاقیت» و «نوآوری» حتی در محصولات سنتی است.

 

وی همچنین تاکید کرد: به عنوان یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز عرض می‌کنم که مطالبات کلان صنف خود را از طریق کمک به نگارش تدوین اسناد بالادستی پیگیری کنید و حقیر هم در این موضوع پیگیری و کمک‌های ویژه خواهم داشت.

 

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان گفت: نباید توقعاتی ایجاد کنیم که توان پاسخگویی به آن‌ها وجود ندارد. واقعیت این است که سازمان تبلیغات در مقایسه با بسیاری از دستگاه‌های صنعتی و نفتی، بودجه و امکانات محدودی دارد؛ بنابراین لیست توقعات باید هوشمندانه و مبتنی بر ظرفیت‌های واقعی تنظیم شود. البته تولیدکنندگان محصولات فرهنگی باید فعالیت در این عرصه را با توجه به دشواری‌های اقتصادی، مصداق «مجاهدت» بدانند. هرچند انتظارات باید هوشمندانه و واقع‌بینانه تنظیم شود؛ ما در حوزه‌هایی مانند تسهیل‌گری، رفع موانع قانونی و رایزنی با دستگاه‌های حاکمیتی، تمام‌قد در کنار تولیدکنندگان هستیم و وظیفه‌ خود می‌دانیم که خادم این مجاهدت فرهنگی باشیم. وظیفه دارم به عنوان یک طلبه از تلاشی که با نیت خالصانه و در شرایط سخت انجام می‌دهید، قدردانی کنم، چرا که این مسیر، دریچه‌ای خاص از معنویت است که به روی هرکسی باز نمی‌شود.

2025-12-10

تعداد بازدید: 31

پربازدیدترین‌ها

جدیدترین‌ها

برگزیده‌ها

ایران
آیکون توانخواهان

T

T